REGIO - Een aantal dijkopgangen die Waterschap Rivierenland heeft aangepast bij de dijkversterking aan de noordkant van de Waal zijn gevaarlijk voor mensen met een scootmobiel, duobike, handbike en driewielfiets. Dat stelt de 71-jarige Gerard Egberts uit Beuningen. "Ze zijn te steil geworden waardoor het gevaar ontstaat om achterover te vallen wanneer je de helling fysiek niet haalt en noodgedwongen moet omkeren."
Bij Omroep Gelderland is
te lezen dat Gerard anderhalf jaar geleden werd getroffen door een herseninfarct. Na een revalidatie kon hij in april vorig jaar weer fietsen, maar dan wel met een driewieler. "Waar ik zelf voorheen zonder probleem de dijk met mijn driewieler omhoog kon rijden is de versterkte dijk nu een bijna niet te nemen barricade geworden. De opgang is te steil geworden. Met name tussen Zennewijnen en Tiel."
De Fietsersbond herkent het probleem van Gerard. "Dit weten we ook van de vrijwilligers van onze
community 'Iedereen Mobiel'. Sommigen geven aan dat indien zij het gebied goed kennen, ze altijd de weg kiezen die het minst steil is", aldus een woordvoerder. "Ook zijn er mensen die helaas anderen om hulp moeten vragen om boven te komen. Vooral mensen met een aankoppelhandbike die je vast klikt aan je rolstoel ervaren hier problemen mee. Doordat zij weinig druk hebben op het voorwiel is er een groot risico op slipgevaar bij steile hellingen. Dit is een nog groter probleem als het wegdek nat is."
Niet steiler, wel langerWaterschap Rivierenland erkent dat mensen op een aangepaste fiets meer moeite kunnen hebben om een dijkopgang op te komen. "Bij de dijkversterking is de dijk op sommige plekken tussen de 60 en 120 centimeter hoger komen te liggen", vertelt Koen van der Kroon als projectmanager Dijkversterking Tiel-Waardenburg. "Het uitgangspunt daarbij is de dijkopgangen niet steiler zijn gemaakt. Ze zijn wel een stuk langer geworden. Ik kan me voorstellen dat het daarmee voor Gerard en andere fietsers ook wel een stukje zwaarder is geworden."
'Onvoldoende rekening gehouden'Volgens de Fietsersbond wordt er bij dijkversterkingen onvoldoende rekening gehouden met mensen op een aangepaste fiets. "We snappen dat de focus op waterveiligheid ligt, maar we pleiten ervoor dat waterschappen bij dijkversterkingen mensen met een aangepaste fiets of beperkte mobiliteit standaard en vroegtijdig betrekken in het ontwerpproces."
Projectmanager Van der Kroon staat daar positief tegenover. "Wij doen dit als Waterschap Rivierenland voor de maatschappij en dus ook voor mensen die graag op deze manier gebruik maken van de dijk. Dus juist in het voortraject van de projecten is dat gesprek heel belangrijk. Ik vind het een heel waardevol signaal om te horen van deze mensen om ook weer rekening te kunnen houden in volgende projecten."
Gerard hoopt vurig dat dijkopgangen die nog moeten worden versterkt vlakker gemaakt kunnen worden. Maar die wens is volgens Waterschap Rivierenland niet altijd te realiseren. "Het is een behoorlijke uitdaging om een dijk te versterken in een bebouwd stuk Nederland. Per locatie maken we iedere keer de afweging of een dijkopgang flauwer kan. Maar heel vaak heb je bebouwing in de buurt of staan er bomen die we ook niet kunnen opofferen."
WaarschuwingsbordenAls de dijkopgangen niet vlakker gemaakt kunnen worden, moeten er volgens Gerard vanuit veiligheidsperspectief waarschuwingsborden worden geplaatst bij knelpunten. Die suggestie zal het Waterschap aandragen bij de gemeenten die de rol van wegbeheerder hebben. Van der Kroon: "Ik denk dat dat een aandachtspunt is dat we aan de gemeente mee kunnen geven. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn."