BUREN - Door de gemeente Buren reed afgelopen vrijdag de tegeltaxi. Deze taxi haalt stapels stenen op die langs de weg zijn gelegd door inwoners. Zij vervangen deze stenen voor groen in hun tuin en dat is belangrijk volgens de gemeente. SRC reed vrijdagochtend mee met de tegeltaxi om te zien wie tegels inleverde.
“Wij vinden dat iedereen recht heeft op een koelere en groenere tuin”, vertelt beleidsmedewerker Hylke Pander van de gemeente. “Groen helpt tegen hitte, zorgt ervoor dat regenwater beter in de grond kan zakken en is goed voor de biodiversiteit.”
De actie is bedoeld om inwoners te stimuleren hun tuin groener te maken. Minder tegels en meer planten, bomen en struiken. Volgens Pander is de actie inmiddels een bekend begrip in de gemeente. “Wij organiseren dit twee keer per jaar”, vertelt hij.
Waarom tegels eruit moeten De gemeente ziet dat veel tuinen nog grotendeels betegeld zijn. Dat zorgt volgens Pander vooral tijdens warme zomers en hevige regenval voor problemen. “Onder een boom kan het makkelijk tien graden koeler zijn dan op straat”, legt hij uit.
“Groen helpt tegen hitte, maar zorgt er ook voor dat regenwater beter in de bodem kan zakken. Dat voorkomt wateroverlast en helpt planten en bomen om gezond te blijven.” Daarnaast profiteren ook vogels, insecten en andere dieren van meer groen in tuinen.
500 vierkante meter tegels Inwoners mogen per huishouden maximaal tien vierkante meter tegels gratis laten ophalen. De tegels moeten daarvoor wel op de juiste manier langs de openbare weg worden klaargelegd, zodat de vrachtwagen met grijparm erbij kan.
Volgens Pander wordt daar goed gebruik van gemaakt. “Vorig jaar hebben we meer dan 500 vierkante meter tegels opgehaald. Dat was echt een succes.”
Oprit vergroend Eén van de adressen waar de tegeltaxi stopt, is bij Jan Visser. Voor zijn woning ligt een grote stapel stenen klaar. “Dit hele stuk was vroeger oprit”, vertelt hij terwijl hij naar zijn voortuin wijst. “We hadden die ruimte eigenlijk niet nodig, dus hebben we er stap voor stap tuin van gemaakt.”
Toen hij in het huis kwam wonen, was volgens hem bijna de volledige tuin betegeld. Inmiddels is daar weinig meer van over. “Overal hebben we stenen weggehaald en groen teruggebracht. Dit is eigenlijk het laatste stukje.”
Visser hoorde via een gemeentelijk duurzaamheidsblad over de tegeltaxi en maakte daar inmiddels meerdere keren gebruik van.
Volgens hem zorgt een groene tuin niet alleen voor een mooiere uitstraling, maar helpt het ook om water beter vast te houden. “Het water blijft meer in de grond zitten in plaats van direct weg te lopen naar het riool.”
'Scheelt veel sjouwwerk' Ook Herman Bisschop maakte gebruik van de gratis ophaalservice. Hij en zijn gezin wonen pas enkele jaren in hun woning en zijn nog volop aan het verbouwen. “We vinden het belangrijk om veel groen rondom het huis te hebben”, zegt hij. “Daarom proberen we het aantal tegels zoveel mogelijk te beperken.”
Een deel van de bestrating werd vervangen door groen en houtsnippers. Volgens Bisschop is dat niet alleen mooier, maar ook praktisch. “We hebben niet altijd tijd om veel tuinonderhoud te doen. Dit werkt voor ons goed.”
De tegeltaxi kwam daarbij goed van pas. “We hebben zelf al veel afval moeten afvoeren tijdens de verbouwing. Dan is dit echt ideaal. Je zet de tegels langs de weg en ze worden gewoon opgehaald.”
Tegeltaxi rijdt opnieuw Inwoners van de gemeente Buren kunnen zich later dit jaar opnieuw aanmelden voor de tegeltaxi. De volgende ophaaldag staat gepland op vrijdag 30 oktober. Aanmelden kan via de website van de gemeente Buren.