GELDERMALSEN - Het Eurovisie Songfestival is weer begonnen. Afgelopen dinsdag vond de eerste halve finale plaats. Door de deelname van Israël hebben meerdere landen besloten zich terug te trekken, waaronder Nederland. In sommige van deze landen wordt de uitzending niet meer vertoond, terwijl die in Nederland wel wordt uitgezonden. SRC ging de straat op in Geldermalsen om te vragen of mensen nog gaan kijken nu Nederland niet meedoet.
De eerste voorbijganger geeft aan dat ze altijd naar het Songfestival keek en het daarom jammer vindt dat Nederland niet meedoet. "Beetje te begrijpen, maar ik had toch liever dat ze hadden gekozen om mee te doen", vertelt ze. Ook weet ze precies wie ze zou sturen als we wel meededen. "Davina Michelle, dat is een hele goede daarvoor."
'Helemaal terecht' Een andere voorbijganger geeft aan dat hij het goed vindt dat Nederland niet meedoet. "Helemaal terecht. Ik vind het belachelijk dat het wordt uitgezonden door Nederland", geeft hij aan. "Zolang Israël op deze manier verder gaat, kan Nederland beter niemand sturen."
"Ik ben sowieso niet zo'n kijker van het Songfestival", geeft een andere voorbijganger aan. Toch vindt hij het goed dat Nederland niet meedoet. "Ik vind het wel mooi dat we een standpunt innemen."
Geschreeuw en dansen Sommige mensen kijken al langere tijd niet meer naar het Songfestival. "Dat is niet omdat Nederland niet meedoet. Want ik keek vorig jaar ook al niet en het jaar ervoor ook niet", geeft een voorbijganger aan. "Vroeger waren het leuke liedjes, maar tegenwoordig is het meer geschreeuw en dansen."