REGIO - De Betuwe Runners zijn
zaterdag gestart aan de 35e editie van de Roparun. Het team vertrok vanaf Vliegveld Twente in Enschede voor de meer dan 500 kilometer lange estafetteloop richting Rotterdam. Ondanks de hoge temperaturen verlopen de eerste dagen vol inzet, saamhorigheid en bijzondere ontmoetingen onderweg.
Rust en verzorging in GeesterenNa een zware eerste etappe konden de deelnemers vannacht en vanochtend op adem komen in het sfeervolle basiskamp bij Hoeve De Lavei in Geesteren. Daar werd genoten van rust, verzorging en een uitgebreid ontbijt, voordat het team weer verder trok richting Rotterdam.
Volgens de lopers is het basiskamp ieder jaar opnieuw een plek waar deelnemers even kunnen herstellen van de inspanningen, ongeacht vermoeidheid, warmte of pijntjes. Inmiddels zijn de eerste knieën en ruggen ingetapet, maar de sfeer binnen het team blijft positief.
Minder warmHoewel het zondag iets minder warm aanvoelde dan tijdens de startdag, merken veel deelnemers dat het lichaam langzaam begint te wennen aan de omstandigheden.
De Roparun raakt mensen
Onderweg krijgen de Betuwe Runners veel steun van toeschouwers langs de route. Met het mooie weer zijn veel mensen buiten en ontstaan regelmatig gesprekken over het doel van de tocht.
“Veel omstanders verklaren de deelnemers misschien voor gek dat zij tijdens Pinksteren ruim 560 kilometer hardlopend afleggen, zeker met deze temperaturen”, laat Nanja ter Velde weten. "Toch zorgen juist die reacties en aanmoedigingen voor extra motivatie."
De Roparun is een jaarlijks evenement waarbij teams geld inzamelen voor de palliatieve zorg voor mensen met kanker. Dit jaar vraagt de organisatie in het bijzonder aandacht voor kinderkanker. De finish is maandagmiddag traditiegetrouw op de Coolsingel.
De route van de Betuwe Runners gaat vannacht door de uitzendregio van SRC.
Ze lopen nog steeds op schema, waardoor de verwachte doorkomsttijden zijn:
- Lienden: rond 03.00 uur
- Tiel: rond 04.00 uur
- Waardenburg: rond 05.45 uur