BUREN - De gemeente Buren doet aangifte vanwege het lekken van vertrouwelijke financiële documenten naar de pers. Dat meldde
de Gelderlander dit weekend. In een geschreven brief aan de raadsleden liet Burgemeester Hans Martijn Ostendorp weten het ‘verwerpelijk en onacceptabel’ te vinden dat er is gelekt. Hij heeft de politie gevraagd onderzoek te doen.
Aanleiding voor de aangifte is een vertrouwelijke brief over de financiële situatie van de gemeente. In die brief werd gesproken over een verwacht tekort van ongeveer
3,5 miljoen euro. De informatie kwam terecht in de media, terwijl de stukken alleen bedoeld waren voor intern gebruik binnen de gemeenteraad en het college.
Zes van de zeven partijenZes van de zeven partijen in de gemeenteraad steunen het besluit om aangifte te doen. Alleen VVD Buren steunt de stap niet.
"Wat ons betreft wordt het strafrecht nu ingezet op een manier die daar niet voor bedoeld is", zegt Julian van Blijderveen, fractieleider VVD Buren in een statement. "Voor zover ons bekend is er nooit formele geheimhouding opgelegd." Hij vindt dat er meer over het tekort moet worden gesproken en minder over het lek.
De kwestie zorgde eerder al voor politieke onrust in Buren. Naar aanleiding van de gelekte informatie werd een motie van wantrouwen ingediend. Uiteindelijk leidde de situatie tot het vertrek van
wethouder Karl Maier.