BUREN - Teska van Vuren en Roelof van den Broek ontvingen vrijdag het Burens Erezilver. Het tweetal zette zich in om kerkgebouwen in Beusichem en Zoelmond te behouden.
Beide zijn ze betrokken bij stichting Het Johannes Genootschap, dat zich inzet voor het onderhoud van de gebouwen. Van Vuren is voorzitter, Van den Broek penningmeester. Ook is Van den Broek betrokken bij de soortgelijke stichting Betuws Hart.
Kerk in Zoelmond De kerk in Zoelmond werd 16 jaar geleden bijna gesloten. Van Vuren en Van den Broek zetten zich daarop in voor een alternatief plan, waarbij de kerk multifunctioneler werd ingericht. Het lukte, waardoor de kerk nog altijd bewaard blijft voor de lokale gemeenschap.
Niet lang daarna werden de stichtingen Het Johannes Genootschap en Betuws Hart opgericht, mede dankzij het tweetal. Het behoud van de twee kerken is dankzij de inzet van deze stichtingen “voor langere termijn verzekerd”, aldus de gemeente Buren.
Versterken sociale samenhang “De inzet van Teska van Vuren en Roelof van den Broek is langdurig en de impact is groot”, zegt burgemeester Hans Martijn Ostendorp in een persbericht. “Zij hebben niet alleen bijgedragen aan het behoud van een kerkgebouw, maar aan het versterken van de sociale samenhang en leefbaarheid in Zoelmond en Beusichem.”
Het Burens Erezilver is een onderscheiding voor burgers die zich over langere tijd inzetten voor de gemeenschap in Buren. Ze moeten in die tijd bijzondere prestaties hebben geleverd.