TIEL - De gemeenteraad van Tiel heeft unaniem ingestemd met een vervolg van de formatie. Alle zes partijen steunden woensdagavond het voorstel om samen verder te praten over een nieuw stadsbestuur en betere samenwerking binnen de raad.
Informateurs Peter Drenth en Caroline Folmer zijn daarbij officieel benoemd als formateurs. Zij gaan het vervolgproces begeleiden.
Maureen Klijn: "We doen dit voor Tiel" Maureen Klijn van PvdA/GroenLinks sprak als eerste. Zij vertelde dat de afgelopen periode intensief was en dat er veel gesprekken zijn geweest over samenwerking, communicatie en vertrouwen binnen de raad. Volgens Klijn zijn er duidelijke verschillen tussen partijen zichtbaar geworden, maar willen alle partijen uiteindelijk hetzelfde: het beste voor Tiel.
“We doen dit niet voor onszelf, maar voor Tiel en de inwoners van Tiel”, zei zij. Ook bedankte zij informateurs Peter Drenth en Caroline Folmer voor hun werk en onderzoek naar de situatie binnen de gemeenteraad.
VVD wil vooruitkijken Sander Swuste zei dat het verslag van de informateurs een goede basis is om verder te bouwen aan samenwerking. Volgens de VVD moet de raad niet blijven hangen in het verleden. “De raad bestaat niet alleen uit het verleden”, zei hij. “Wij willen vooruitkijken.” De VVD wil graag samenwerken met andere partijen en hoopt dat verschillen vooral over inhoud gaan en niet persoonlijk worden.
CDA: vertrouwen in het vervolg Yvonne Son- Stolk bedankte de informateurs voor hun open en zorgvuldige aanpak. Volgens het CDA verliepen de gesprekken goed en geeft dat vertrouwen voor de toekomst. “Het CDA wil meewerken aan een stabiel en sociaal bestuur voor Tiel,” gaf ze aan. De partij kijkt dan ook met een positieve, open blik uit naar de volgende stappen richting de toekomst. De partij zegt klaar te zijn om de schouders te zetten onder een stabiel, daadkrachtig en sociaal bestuur.
Wim de Boer (PvdB): ‘Voor de verkiezingen hoorde je dit niet’ De langste bijdrage kwam van Wim de Boer van de Partij van de Burgers. Bij de partij kwam nog wel wat oud zeer op tafel. De Boer zei dat er vóór de verkiezingen juist positief werd gesproken over het bestuur van Tiel. “In februari keken we nog samen terug op een periode waarin veel bereikt is,” zei hij. “Toen hoorde je niemand over een slechte bestuurscultuur.” Volgens De Boer was bestuurscultuur ook geen belangrijk onderwerp tijdens de verkiezingen. Hij wees erop dat de coalitie zelfs zetels won.
“Na de verkiezingen lijkt het ineens vooral over personen te gaan en minder over de inhoud,” zei hij. De Boer waarschuwde voor roddels, beeldvorming en persoonlijke aanvallen in de politiek. Volgens hem moet het uiteindelijk gaan over resultaten en verantwoordelijkheid nemen voor de stad.
“Een stad bestuur je niet op gevoel alleen”, zei hij. “Je moet kijken naar resultaten en wat goed is voor inwoners.” Tegelijkertijd zei De Boer dat zijn partij de signalen uit het rapport serieus neemt en wil meewerken aan herstel van vertrouwen en betere samenwerking.
Forum voor Democratie: "Met z’n allen verder" Forum voor Democratie fractievoorzitter Anita Van Ieperen zei blij te zijn dat alle zes partijen samen verder willen praten Volgens haar wordt het niet makkelijk, omdat het om een nieuwe manier van samenwerken gaat. “Toch is het goed dat alle mogelijkheden nu op tafel liggen”, zei zij.
D66 wil constructief meedoen Hubertien Stultiens bedankte namens D66 de informateurs en zei dat haar partij positief wil meewerken aan een nieuw akkoord.
Unaniem akkoord Na de eerste termijn was er geen behoefte aan verdere discussie. Daarna stemde de hele gemeenteraad vóór het voorstel.
Daarmee gaat de volgende fase van de formatie in Tiel officieel van start.