CULEMBORG - Een speeltuin in de buurt van elk huis: dat is de oproep van zo’n 1.100 Culemborgers die een petitie tekenden voor het behoud van speeltoestellen in de wijk. Burgemeester Marinka Mulder nam de petitie donderdagavond in ontvangst, schreef ze op Facebook.
Volgens Mulder waren er veel gemeenteraadsleden aanwezig tijdens de overhandiging. De indieners konden tijdens de daaropvolgende raadsvergadering nog geen toelichting leveren over de petitie, omdat de agenda van de gemeenteraad te vol was.
Op dit moment lijkt het erop dat veel speeltoestellen in Culemborg verdwijnen. Met name kleinere speeltuinen worden steeds schraler of zelfs volledig verwijderd. Op dit moment zijn er 105 speelplekken met meer dan 405 speeltoestellen, aldus de gemeente.
Die zijn vaak verouderd of onveilig. Daarom is de gemeente het afgelopen jaar bezig met een grote operatie om deze speeltuinen te vernieuwen of te verwijderen. Het doel is wel “dat er altijd een speelplek binnen drie tot vijf minuten loopafstand is”, schrijft de gemeente Culemborg op de website.
Maar ouders vinden dat er teveel kleine speeltuinen verdwijnen. Daardoor hebben kinderen “minder ruimte hebben om buiten te spelen, elkaar te ontmoeten en zelfstandig op pad te gaan”, aldus de petitie.
https://speleninculemborg.petities.nl/ De indieners roepen de gemeente op om met inwoners in gesprek te gaan en verwijderde speeltoestellen te vervangen.