SCHOONREWOERD - Henrik Wullems uit Schoonrewoerd won donderdag de juryprijs van De Beste Aardbeienslof 2026 van Nederland met zijn aardbeienslof. Het is de tweede keer dat Wullems de prijs in ontvangst mag nemen.
De verkiezing van De Beste Aardbeienslof van Nederland vond dit jaar voor de vierde keer plaats. Voor de eerste keer werd er ook een publieksprijs uitgereikt. Die ging naar de aardbeienslof van Wim Versteeg uit Werkendam, die de meeste likes kreeg op Instagram.
Verrassende combinaties Vijftig patissiers, bakkers en chefs uit heel Nederland moesten twee weken geleden twee identieke, ambachtelijk bereide aardbeiensloffen maken voor de wedstrijd. Onder de jury bevond zich onder andere Bart de Gans, een patissier uit Meerkerk die meedoet aan internationale patisseriewedstrijden.
De slof van Wullems “kenmerkt zich door een verrassende combinatie van honing-tonkakaramel en een frisse passievrucht-yoghurt crème suisse, waarbij het verse passiefruit zorgt voor een levendig en verfrissend accent”, aldus jurylid Hidde de Brabander. Hij prijst de manier waarop “warme en frisse smaken op harmonieuze wijze samenkomen”.
Alle elementen goed Henrik Wullems had het niet verwacht, vertelt hij over de telefoon. “Je gaat er wel voor, maar je denkt: zo twee keer achter elkaar, dat lukt niet”, zegt hij. “Normaal is het zo’n jurypraatje, dat het niveau weer hoger is dan vorig jaar, maar nu was het echt zo. Toen de top 10-bakkers bekend werd hadden we zoiets van: oef.”
Hoe win je zo’n wedstrijd? “Je moet er voor zorgen dat elk element van de slof minstens een negen is. Al probeer je natuurlijk om de tien te halen”, zegt hij. “Maar alles moet goed zijn: de vulling, de aardbeien, de structuur, de textuur… het moet allemaal kloppen, elk moment.”
Karamel en passievrucht Het is dan ook niet zomaar een aardbeienslof. Naast de aardbeien maakte hij gebruik van karamel en een crème suisse om de smaak complexer te maken. “Je proeft de honing-tonka karamel – die geeft een warm mondgevoel”, zegt Wullems. “Het heeft bite, het is chewy, maar het overheerst niet.”
De aardbei blijft immers de ster. Alle onderdelen moeten dat versterken. “Zo zit er dus ook een crème suisse op met passievrucht en jogurt. Het idee is dat de frisheid de smaak naar de aardbeien toe brengt”, zegt hij.
Wullems, die vorig jaar het Nederlands kampioenschap banketbakken won, is tevreden over de competitie. Zeker door dat hogere niveau. “Dat is de bedoeling van zo’n wedstrijd. We worden er allemaal beter van als collega-bakkers.”
Burgemeester aanwezig Burgemeester Sjors Fröhlich van de gemeente Vijfheerenlanden was persoonlijk aanwezig bij de bekendmaking van de winnaars. Hij sprak vol lof over de bekroonde aardbeienslof.
De wedstrijd is een initiatief van Prestige Fruit en werd georganiseerd in samenwerking met Beko Groothandel. Naast Wullems deed in de SRC-regio ook Jan Pieter Duin uit Tiel mee aan de competitie.