VIANEN - "Ik weet dat hij te hard reed, maar het was een menselijke fout. Hij moet dat de rest van zijn leven dragen, dat lijkt me zo’n zware last." Met deze woorden richtte de pleegmoeder van de 25-jarige Mario zich tot tot de jongeman die de auto van haar pleegzoon anderhalf jaar geleden met hoge snelheid van achteren aanreed. Mario bezweek kort daarna aan zijn verwondingen.
Het was een onvoorstelbaar noodlottig ongeval waarvoor de 23-jarige T. uit Dordrecht in de Utrechtse rechtbank terechtstond. Maar eigenlijk was er op het fatale moment sprake van twee ongelukken kort na elkaar op dezelfde plek.
Auto in brand Op zaterdagavond 9 november scheurde om 22:11 uur op de A27 bij Vianen een BMW met 227 km/u richting Gorinchem. De bestuurder lette niet goed op en botste tegen een bestelwagen die voor hem reed. De bestelwagen spinde rond en kwam achterstevoren links tegen de vangrail tot stilstand. De BMW belandde rechts op de vluchtstrook en vloog in brand.
De bestuurder kon er op tijd worden uitgehaald. En terwijl de vlammen tot twee meter boven de brandende auto uitstegen, naderde een VW Golf met drie inzittenden de plek van het ongeval. De auto minderde vaart, maar terwijl hij tussen de BMW en de bestelbus doorreed ramde een achteropkomende wagen hem met hoge snelheid.
De bestuurder van die achteropkomende VW T-Roc was afgeleid door de brandende auto aan de kant. Hij reed ruim 120 km/u uur waar slechts 100 km/u is toegestaan. Omdat het eerste ongeluk net was gebeurd, waren de matrixborden die de snelheid hadden moeten verlagen naar 50 km/u nog niet aangegaan.
Domtoren T. was die avond op weg naar huis, nadat hij in Utrecht de feestelijke heropening van de Domtoren door koningin Máxima had bijgewoond. Hij dacht dat hij ongeveer 120 km/u reed in de auto van zijn moeder en had naar eigen zeggen niet in de gaten dat 100 km/u op de A2 en A27 bij Vianen de maximumsnelheid is.
"Verbijstering, ik zag allemaal mensen op de vluchtstrook staan. Een auto in brand, wat gebeurt hier?", verklaarde hij over het moment dat zijn aandacht werd opgeslokt door de brandende auto. "En voor ik het wist zat ik zelf in ongeluk." Dat hij de VW Golf van Mario had geraakt besefte hij niet goed. Zijn auto draaide rond en raakte ook de bestelbus die tegen de vangrail stond.
Verjaardag Mario en zijn twee vrienden hadden ook een gezellige dag in Utrecht gehad. Ook zij keken naar de brandende BMW op de vluchtstrook. Toen ze daar met 42 km/u langsreden werd hun auto ineens met een enorme klap van achteren aangereden. De Golf draaide rond en kwam tot stilstand tegen de vangrail. De bestuurderskant waar Mario zat was helemaal ingedrukt.
"Mario had de dag voor het fatale ongeluk net zijn 25e verjaardag gevierd", vertelde zijn pleegmoeder. "Hij was altijd positief en loyaal en had veel vrienden. Zijn dood heeft de levens van velen getekend. Ook dat van de jongeman die achterop de auto van Mario reed. Het helpt enorm dat er geen sprake was van drugs of alcohol", vervolgde zij.
"Met haat of wroeging krijgen we Mario niet meer terug. Leef je leven. Mario had het best wel zwaar, maar zocht altijd weer een zonnestraal", zei Mario's pleegmoeder tegen de jongeman uit Dordrecht. Die raakte net als veel andere aanwezigen in de zaal zichtbaar geëmotioneerd.
Begrip maar toch straf De officier van justitie toonde begrip voor de noodlottige omstandigheden rond het fatale ongeluk, maar vindt ook dat er een straf moet volgen. Zij betoogde dat T. onoplettend en met te hoge snelheid heeft gereden en niet afremde toen hij de brandende auto langs de kant zag staan. Zij eist 240 uur taakstraf en een rijontzegging van een jaar, waarvan de helft voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar.
"Het was een bijzonder naar ongeluk met bijzonder nare gevolgen", betoogde advocaat Lootsma. Volgens hem valt zijn cliënt minder te verwijten dan het Openbaar Ministerie doet. Hij stelde dat de aandacht van elke bestuurder afgeleid zou zijn door de autobrand op de vluchtstrook. Bovendien gaven de matrixborden nog niets aan. De advocaat pleit voor een kortere taakstraf en een geheel voorwaardelijke rijontzegging.
De rechtbank doet over drie weken, op donderdag 18 juni uitspraak. Ook de 37-jarige bestuurder die met zijn BMW het eerste ongeval veroorzaakte heeft zich inmiddels voor de rechtbank moeten verantwoorden. In zijn zaak wordt donderdag 11 juni uitspraak gedaan.