LEERDAM - Thomas Koense en Jim Hogervorst stonden wel even raar te kijken toen ze hoorden dat ze het in de nacompetitie tegen hun toekomstige club moesten gaan opnemen. Met LRC uit Leerdam waren ze in de slotseconden van de competitie directe handhaving in de vierde divisie misgelopen. Daardoor stuitten ze in de play-offs voor lijfsbehoud ineens op hun nieuwe club SVL uit Langbroek, die ging proberen te promoveren.
"Mensen riepen meteen: Ga je je eigen glazen ingooien?", vertelde Thomas Koense aan
RTV Utrecht. De voetballer van LRC kon wel lachen om de reacties, maar dacht er geen moment aan om zijn nieuwe club te laten winnen. Zijn teamgenoot Jim Hogervorst, die volgend seizoen ook naar SVL verkast, dacht er net zo over. "Ik ga echt niet mijn man laten lopen. Als ik met vrienden speel wil ik ook altijd winnen. Dat was nu niet anders."
Scoren tegen je nieuwe clubHogervorst maakte woensdag zelfs de winnende treffer in de eerste ontmoeting tussen de vierdedivisionist en de eersteklasser. "Ik wist me niet echt een houding aan te nemen. Het was wel een beetje dubbel, maar uiteindelijk hoort het erbij", lachte de buitenspeler.
SVL-trainer Jan Gaasbeek was vooraf wel benieuwd hoe de twee nieuwkomers de wedstrijd in zouden gaan. "Maar ik ging uit van een goede mentaliteit bij die jongens. Ze spelen nu nog bij LRC, dan moet je daar ook voor gaan. Ze hebben vol gas gegeven en die Hogervorst heeft ons ook nog de das omgedaan. Dat zal hij volgend seizoen nog wel een keertje horen."
Hun coach bij LRC, Emanuel Sluis, heeft geen moment overwogen om de twee niet in de basis te zetten. "Thomas speelt al twee jaar hier en Jim sinds dit seizoen. Het zijn echte clubjongens. Jim heeft zelfs zijn kaartje voor de Conference Leaguefinale weggedaan om erbij te kunnen zijn. Eigenlijk was er geen discussie en ook geen twijfel."
Nog helemaal wit-paarsVoor nu zijn Hogervorst en Koense nog even helemaal wit-paars - de kleuren van LRC. "Je hebt zoveel gevoel bij dit team. Ik wil er koste wat het kost inblijven." En als dat dan tegen je nieuwe club is? "Dan is het maar zo."
Met de twee 'verstekelingen' in de basis speelden LRC en SVL zaterdag met 1-1 gelijk. Voor LRC was dat genoeg om de eerste horde richting handhaving te nemen. SVL speelt volgend seizoen gewoon weer in de eerste klasse. Iets waar Koense toen hij tekende al vanuit was gegaan. "Ik heb daar getekend in de wetenschap dat ik 1e klasse zou spelen." Hogervorst denkt er net zo over. "Toen ik had gekozen om naar SVL te gaan deden ze het goed, maar ik ging er niet vanuit dat ze zouden promoveren. Dan moeten we dat volgend jaar maar doen."
Voor de twee mannen zit het seizoen bij LRC er nog niet op. Door de winst speelt LRC namelijk de komende week de finale om zich te handhaven in de vierde divisie. De tegenstander wordt De Bataven of Deurne.