CULEMBORG - Brandweer Culemborg is op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Vrijwilligers van de brandweer worden ingezet bij branden, verkeersongevallen en andere noodsituaties en hulpvragen in de stad en omgeving.
"We zijn in principe voor het redden van mens en dier", vertelt Edward Spithoven, Groepschef van brandweer Culemborg. "Het is natuurlijk heel breed. Dat varieert van de kat in de boom, zware verkeersongevallen, industriebranden, woningbranden, buiten branden een persoon te water, assistentie aan de ambulancedienst Ja, bedenk het maar."
Wonen en werken in Culemborg Ze hebben volgens Spithoven het liefst mensen die wonen en werken in Culemborg. "Als je in Culemborg werkt, mag je vaak overdag weg", geeft hij aan. "Dat sturen wij ook wel een beetje aan richting de werkgever. De meeste werkgevers kennen wij ook wel. Dus dat is ook wel fijn."
Volgens Spithoven is het samenwerken met werkgever geen enkel probleem. "je draagt dus wel een stukje gemeenschappelijk belang als werkgever zijnde ook", zegt hij. "dat is eigenlijk nooit het probleem. De ene werkgever die zegt je moet die tijd inhalen als je weg bent voor de brandweer. En de andere werkgever zegt die tijd die krijg je van mij."
Er is geen specifieke leeftijd voor vrijwilligers waar ze naar op zoek zijn. "We hebben er ook expres geen leeftijd bij gezet. Dat maakt op zich niet uit", geeft Spithoven aan. "We bekijken het per persoon. Recent hebben we nog iemand aangenomen van 42 jaar. Bij goede gezondheid en de jaarlijkse fysieke keuring kan je tot 60+ actief zijn bij de brandweer. De minimum leeftijd is 18 jaar."
'Mooi en dankbaar werk' "Het is echt heel mooi, interessant en dankbaar werk. Het werk wordt enorm gewaardeerd", vertelt Spithoven. "Het teamverband is anders dan bij de voetbalvereniging omdat we samen hele bijzondere dingen doen. Soms hele leuke en interessante dingen maar soms ook minder leuke dingen. Deze combinatie maakt het werk zo interessant."
Je moet er volgens Spithoven wel tijd voor over hebben. "De eerste 2 jaar heb je minimaal één avond opleiding per week en daarnaast standaard één oefenavond per week. Dus de eerste twee jaar vergt het wel wat tijd” geeft hij toe.
Veel voor terug Maar je krijgt er veel voor terug zegt Spithoven. “Je komt bij een dynamische en gezellige club mensen terecht waar de onderlinge band erg hecht is én je draagt bij aan de veiligheid van onze mooie stad”.